Stichtse Vecht

Stichtse Vecht

De gemeente Stichtse Vecht is op 1 januari 2011 ontstaan door samenvoeging van de voormalige gemeenten Maarssen, Breukelen en Loenen. De gemeente heeft zo'n 63.000 inwoners. Stichtse Vecht ligt tussen de steden Amsterdam en Utrecht en telt een aantal kernen, veelal bestaand uit dorpen of buurtschappen.Lees meer >>
De Ronde Venen

De Ronde Venen

De Ronde Venen is op 1 januari 2011 ontstaan door de samenvoeging van de voormalige gemeenten Abcoude en De Ronde Venen. De gemeente telt bijna 43.000 inwoners en ligt op een steenworp afstand van Amsterdam, Schiphol en Utrecht. De belangrijkste woonkernen in de gemeente zijn de dorpen en buurtschappen Mijdrecht, Vinkeveen, Waverveen, Wilnis, Abcoude...Lees meer >>
De Bilt

De Bilt

De Bilt is een fusiegemeente die in 2001 is ontstaan na samenvoeging van de gemeenten Maartensdijk en De Bilt. Het gebied dankt zijn bestaan aan de grootschalige ontginningen van het waterrijke veen- en moerasgebied, die in de 12e eeuw zijn begonnen.Lees meer >>
Weesp

Weesp

De geschiedenis van Weesp gaat terug tot ver in de middeleeuwen. In het jaar 1156 komt de naam voor het eerst voor in een oorkonde van de bisschop van Utrecht. De naam “Weesp” betekent: “weide aan het water”. In 1355 krijgt Weesp van hertog Willem van Beieren stadsrechten. Het stadsrecht is één van de oudste archiefstukken van het gemeentearchief...Lees meer >>
Uw zoekacties: Gemeente Mijdrecht, (1900) 1941-1960 (1988)
x1037 Gemeente Mijdrecht, (1900) 1941-1960 (1988)
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

1037 Gemeente Mijdrecht, (1900) 1941-1960 (1988)
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
Zoektips!

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

 
 
Inleiding
Geschiedenis van de gemeente Mijdrecht over de periode 1941-1960
Geschiedenis van het archief over de periode 1941-1960
Verantwoording van de inventarisatie
sluiten
1037 Gemeente Mijdrecht, (1900) 1941-1960 (1988)
Inleiding
Verantwoording van de inventarisatie
De begindatum van deze inventaris is bepaald op 1941, het jaar waarin werd overgegaan van rubriekenstelsel naar dossierstelsel. Het reeds door het ODRP gevormde blok 1941-1960 en de haalbaarheid van het vervaardigen van een inventaris als werkstuk in het kader van de cursus Voortgezette Vorming Archiefbeheer (WA) binnen een jaar is van invloed geweest op de keuze van het sluitingsjaar 1960. De indeling van de inventaris is grotendeels gebaseerd op die van de Basisarchiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Op bepaalde plaatsen is hiervan om principiële en praktische redenen afgeweken. De verkiezingen, voorkomend in de Basisarchiefcode onder Het Organisme zijn in deze inventaris ondergebracht in een aparte rubriek onder Taakuitvoering.
De belastingen zijn gesplitst in plaatselijke belastingen, ondergebracht bij de rubriek Financiën en Rijksbelastingen in een aparte rubriek onder Taakuitvoering.
Om praktische redenen zijn verschillende rubrieken samengevoegd en andere rubrieken uit een grotere rubriek naar voren gehaald.
Bij de rubriek eigendommen is het uitgangspunt geweest om de eigendommen die voor de publieke dienst zijn bestemd, dus ter vervulling van een bepaalde taak, binnen de rubrieken onder de taakuitvoering te brengen. Ten dienste van de gebruikers zijn bij deze rubriek verwijzingen aangebracht. De dienstgebouwen, dienstwoningen en dienstterreinen zijn om praktische redenen in een aparte rubriek opgenomen onder Organisatie voor de administratie en personeel. In deze inventaris is gekozen om de beschrijvingen te beginnen met de term "Stukken betreffende ..". De reden hiervoor is dat de archivaris van de gemeente De Ronde Venen deze term in alle inventarissen van deze gemeente gebruikt. Deze huisregel zorgt ervoor dat de eenheid van inventarissen binnen de organisatie gehandhaafd blijft.
Voor de bij de inventarisatie uitgevoerde vernietiging is gebruik gemaakt van de "Leidraad voor de selectie op vernietiging van archiefbescheiden van gemeentelijke organen" van de Brabantse Archief Selectie Commissie. Deze leidraad is opgesteld op basis van de "Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden uit de archieven van de gemeentelijke en intergemeentelijke organen, dagtekenende van na 1850, zoals vastgesteld bij beschikking van 24 augustus 1983 en 7 november 1983". De materiële staat van dit archief is redelijk goed te noemen. Er zijn enkele stukken aangetast door vocht en diverse door roestende hechtmechanieken. Alle stukken zijn ontdaan van de oude hechtmechanieken en zijn omgepakt in zuurvrije dossieromslagen. Er zijn enkele inventarisnummers waarvoor beperkende bepalingen gelden in verband met privacy van betrokkenen. Het jaar dat deze stukken openbaar worden is genoemd in een Nota Bene bij deze inventarisnummers.
De omvang van het archief voor de inventarisatie was 20 meter en is nu na de inventarisatie 18 meter.
Het geringe verschil heeft als oorzaak dat er al vernietigd was door het ODRP in 1974. Tijdens de inventarisatie zijn er alsnog enkele bestanden uit het archief vernietigd en is er vooral veel aandacht besteed aan het bij elkaar brengen van zaken die op verschillende plaatsen in het archief waren opgenomen.
De inventarisatie vond plaats in het kader van de vernieuwde en erkende opleiding Voortgezette Vorming Archiefbeheer in het cursusjaar 1992-1993.
Graag willen wij onze begeleidster van het eerste uur, mevrouw mr. E.C.S. Erkelens-Buttinger, danken. Doordat zij, ondanks dat zij weinig tijd had, de begeleiding wilde doen konden wij met de opleiding starten. Nadat de heer A. Hagen zijn studie had afgerond en benoemd was als gemeente-archivaris van de gemeente De Ronde Venen, heeft hij de begeleiding overgenomen. Verder willen wij enkele andere namen noemen die behulpzaam zijn geweest bij de totstandkoming van deze inventaris: A.N. Beets, W. Dorrepaal, L. Remmelenkamp, J.O. van de Vegte en de collega's en leiding van de afdeling Interne Zaken van de gemeente De Ronde Venen.
Overzicht van burgemeesters, wethouders en gemeentesecretarissen
Kenmerken
Datering:
(1900) 1941-1960 (1988)
Auteur:
Y.M.E. Dorrepaal en M.C.A. van Ettikhoven
Datering toegang:
1994
Omvang in meters:
15,5
Openbaarheid:
Beperkt openbaar
Hoofdrubriek:
02. Gerechts- en gemeente-archieven
Soort toegang:
Inventaris
Gemeente:
De Ronde Venen
Plaatsnaam:
Mijdrecht
Archiefbewaarplaats:
Breukelen
Notabene:
Aangevuld in 2018 door W.A. van Dijk
Herkomst:
Wet
Licentie:
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen. Toegang 1037: Gemeente Mijdrecht, (1900) 1941-1960 (1988)
VERKORT:
NL- BklVV 1037
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS

Om RHC Vecht en Venen goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid.