Stichtse Vecht

Stichtse Vecht

De gemeente Stichtse Vecht is op 1 januari 2011 ontstaan door samenvoeging van de voormalige gemeenten Maarssen, Breukelen en Loenen. De gemeente heeft zo'n 63.000 inwoners. Stichtse Vecht ligt tussen de steden Amsterdam en Utrecht en telt een aantal kernen, veelal bestaand uit dorpen of buurtschappen.Lees meer >>
De Ronde Venen

De Ronde Venen

De Ronde Venen is op 1 januari 2011 ontstaan door de samenvoeging van de voormalige gemeenten Abcoude en De Ronde Venen. De gemeente telt bijna 43.000 inwoners en ligt op een steenworp afstand van Amsterdam, Schiphol en Utrecht. De belangrijkste woonkernen in de gemeente zijn de dorpen en buurtschappen Mijdrecht, Vinkeveen, Waverveen, Wilnis, Abcoude...Lees meer >>
De Bilt

De Bilt

De Bilt is een fusiegemeente die in 2001 is ontstaan na samenvoeging van de gemeenten Maartensdijk en De Bilt. Het gebied dankt zijn bestaan aan de grootschalige ontginningen van het waterrijke veen- en moerasgebied, die in de 12e eeuw zijn begonnen.Lees meer >>
Weesp

Weesp

De geschiedenis van Weesp gaat terug tot ver in de middeleeuwen. In het jaar 1156 komt de naam voor het eerst voor in een oorkonde van de bisschop van Utrecht. De naam “Weesp” betekent: “weide aan het water”. In 1355 krijgt Weesp van hertog Willem van Beieren stadsrechten. Het stadsrecht is één van de oudste archiefstukken van het gemeentearchief...Lees meer >>

Toon mij nieuws uit de gemeente:

Tentoonstelling De Geschiedenis van de Utrechtseweg

07 08 ongeluk

De Utrechtseweg in Maartensdijk (nu Utrecht), De Bilt en Zeist kent een lange en bewogen geschiedenis. Begonnen als één van de eerste Steenstraten in Nederland, groeide de weg in de 19e eeuw uit tot het begin van de Stichtse Lustwarande. De vele prachtige buitenplaatsen zijn daar nog steeds een prachtig herinnering aan.

Met de opkomst van de auto kreeg de weg in de jaren vijftig als Rijksweg 25 een twijfelachtige reputatie als ‘Dodenweg’. Bij verkeerstellingen kwam Rijksweg 25 een aantal keer als ‘winnaar’ uit de bus. Inmiddels vele ingrepen later is een aantal knelpunten wel opgelost. De omleiding door het fort De Bilt verdween door de aanleg van de weg dwars door het fort. Er kwam een middenstuk en de afslagen naar de Bilt vanuit Utrecht verdwenen. Om de steeds groeiende autostroom te reguleren kwamen er twee rijkswegen bij: De A27 en de A28. Rijksweg 25 veranderde in de N237. Bij een reconstructie in 2012 is de busbaan aangelegd en moet het autoverkeer weer genoegen nemen met één baan. Anno 2015 wordt er druk gewerkt aan een fietstunnel.

Uit de verzamelingen van het Gemeentearchief Zeist, het Zeister Historisch Genootschap, de Historische Kring d’Oude School en het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen hebben wij prachtige foto’s geselecteerd die de geschiedenis van de Utrechtseweg in beeld brengen. De veelzijdige tentoonstelling is tot stand gekomen uit een uniek samenwerkingsverband van de Historische verenigingen van De Bilt en Maartensdijk, Het geheugen van Zeist en het RHC Vecht en Venen.

De tentoonstelling gaat op reis door Zeist, De Bilt en Maartensdijk en is op alle locaties gratis te bezoeken.

FIGI Hotel Theater - Het Rond 2, Zeist
18 oktober t/m 25 oktober 2015

WVT - Talinglaan 10, Bilthoven
Zaterdag 7 november 2015, 12.00 - 17.00 uur
Zondag 8 november 2015, 11.00 - 7.00 uur

Dyckstate - Maertensplein 96, Maartensdijk
23 november t/m 4 december 2015

Van der Valk Hotel de Bilt (Biltsche Hoek), Holle Bilt 1, De Bilt
6 januari tot 20 januari 2016

HIP, (Historisch Informatie Punt) – Gemeentehuis, Het Rond 1, Zeist
22 januari tot eind februari 2016

Om RHC Vecht en Venen goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid.