Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Brief van de hervormde gemeente Loenen aan de Vecht inzake een bijeenkomst om te spreken over de toekomstplannen voor de Grote Kerk aldaar, met inachtneming met maatregelen voor bijeenkomsten vanwege het coronavirus, mei 2020. 1 stuk
Datering:
mei 2020
NB:
Als gevolg van de brief volgden vragen aan de gemeente over de tijdelijke opschorting van bijeenkomsten en de plaats van deze bijeenkomst hierin. Daarop werd de bijeenkomst alsnog uitgesteld. Later bijgevoegd: nieuwe uitnodiging voor bijeenkomst op 06-06-2020 die wél is doorgegaan.
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling. VOLLEDIG: Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen. Toegang 0888: Coronacollectie Stichtse Vecht, 2020-2021 VERKORT: NL-BklVV 0888