Stichtse Vecht

Stichtse Vecht

De gemeente Stichtse Vecht is op 1 januari 2011 ontstaan door samenvoeging van de voormalige gemeenten Maarssen, Breukelen en Loenen. De gemeente heeft zo'n 63.000 inwoners. Stichtse Vecht ligt tussen de steden Amsterdam en Utrecht en telt een aantal kernen, veelal bestaand uit dorpen of buurtschappen.Lees meer >>
De Ronde Venen

De Ronde Venen

De Ronde Venen is op 1 januari 2011 ontstaan door de samenvoeging van de voormalige gemeenten Abcoude en De Ronde Venen. De gemeente telt bijna 43.000 inwoners en ligt op een steenworp afstand van Amsterdam, Schiphol en Utrecht. De belangrijkste woonkernen in de gemeente zijn de dorpen en buurtschappen Mijdrecht, Vinkeveen, Waverveen, Wilnis, Abcoude...Lees meer >>
De Bilt

De Bilt

De Bilt is een fusiegemeente die in 2001 is ontstaan na samenvoeging van de gemeenten Maartensdijk en De Bilt. Het gebied dankt zijn bestaan aan de grootschalige ontginningen van het waterrijke veen- en moerasgebied, die in de 12e eeuw zijn begonnen.Lees meer >>
Weesp

Weesp

De geschiedenis van Weesp gaat terug tot ver in de middeleeuwen. In het jaar 1156 komt de naam voor het eerst voor in een oorkonde van de bisschop van Utrecht. De naam “Weesp” betekent: “weide aan het water”. In 1355 krijgt Weesp van hertog Willem van Beieren stadsrechten. Het stadsrecht is één van de oudste archiefstukken van het gemeentearchief...Lees meer >>
Uw zoekacties: Beeldbank

Beeldbank

beacon
1 afbeeldingen
sorteren op:
 
 
weergave:
 
 
Erfgoedstuk
Inventaris
Nieuwersluis
10 Treinkaartjes spoortraject Utrecht - Nieuwersluis-Loenen, 1936-1937. 2 stukken
Foto
Treinkaartjes spoortraject Utrecht-Nieuwersluis-Loenen
Titel:
Treinkaartjes spoortraject Utrecht-Nieuwersluis-Loenen
Beschrijving:
Twee treinkaartjes spoortraject Utrecht-Nieuwersluis-Loenen. Op de achterkant van de kaartjes zijn de data gestanst waarop deze geldig waren; 30 juni 1936 en 8 juli 1937. Station Nieuwersluis, zoals het toen nog heette, werd geopend op 28 december 1843, toen de spoorlijn Utrecht-Amsterdam in gebruik genomen werd. Vanaf 1915 kon men op het station ook overstappen, toen de spoorverbinding werd gelegd met station Uithoorn, inmiddels ook een verdwenen treinstation. De naam werd in 1928 gewijzigd naar station Nieuwersluis-Loenen. Uit die periode dateren ook de treinkaartjes. Toen in 1950 het lokale spoorlijntje naar Uithoorn voor passagiersvervoer werd gesloten, nam daarmee ook het belang van Nieuwersluis-Loenen voor het reizigersvervoer sterk af. De NS besloot daarom ook dit station voor reizigers te sluiten, hetgeen gebeurde in 1953. Wel is het traject Nieuwersluis-Loenen – Uithoorn nog tot 1986 gebruikt voor goederenvervoer.
Afbeeldingsnummer:
NL-BklVV_0925_0010_0001
Datering:
1936-1937
Plaats:
Loenen-Nieuwersluis
Vervaardiger:
Dijk, MA, W.A. van
Auteursrecht:
Nee; vervaardiger/rechtspersoon heeft toestemming verleend
Type:
Document
 
 
 

Om RHC Vecht en Venen goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid.