Stichtse Vecht

Stichtse Vecht

De gemeente Stichtse Vecht is op 1 januari 2011 ontstaan door samenvoeging van de voormalige gemeenten Maarssen, Breukelen en Loenen. De gemeente heeft zo'n 63000 inwoners. Stichtse Vecht ligt tussen de steden Amsterdam en Utrecht en telt een aantal kernen, veelal bestaand uit dorpen of buurtschappen.Lees meer >>
De Ronde Venen

De Ronde Venen

De Ronde Venen is op 1 januari 2011 ontstaan door de samenvoeging van de voormalige gemeenten Abcoude en De Ronde Venen. De gemeente telt bijna 43000 inwoners en ligt op een steenworp afstand van Amsterdam, Schiphol en Utrecht. De belangrijkste woonkernen in de gemeente zijn de dorpen en buurtschappen Mijdrecht, Vinkeveen, Waverveen, Wilnis, Abcoude...Lees meer >>
De Bilt

De Bilt

De Bilt is een fusiegemeente die in 2001 is ontstaan na samenvoeging van de gemeenten Maartensdijk en De Bilt. Het gebied dankt zijn bestaan aan de grootschalige ontginningen van het waterrijke veen- en moerasgebied, die in de 12e eeuw zijn begonnen.Lees meer >>
Weesp

Weesp

De geschiedenis van Weesp gaat terug tot ver in de middeleeuwen. In het jaar 1156 komt de naam voor het eerst voor in een oorkonde van de bisschop van Utrecht. De naam “Weesp” betekent: “weide aan het water”. In 1355 krijgt Weesp van hertog Willem van Beieren stadsrechten. Het stadsrecht is één van de oudste archiefstukken van het gemeentearchief...Lees meer >>

Tentoonstellingen

Heen en weer

Het vervoer tussen stad en platteland verliep tot ver in de 18de eeuw over water. Personen, bouwmaterialen, inboedels, voedsel, brandstof en water werden per boot van en naar de stad vervoerd. Buitenplaatsen werden dan ook gebouwd aan de rivieren of trekvaarten die binnen een dag te bereiken waren vanuit de stad.

Aanvankelijk werd het vaarverkeer voortgedreven door wind of door te bomen. Om minder afhankelijk te zijn van de wind werden schepen getrokken, door menskracht of door paarden. Langs de rivieren en vaarten werden jaagpaden aangelegd. Dit waren smalle paden waar het paard overheen liep, begeleid door een jager.

Aan de westkant van de Vecht liep vanouds de Herenwagenweg ofwel Kleiweg, aan de oostzijde liep het Zandpad. De Herenwagenweg werd in 1811 door Napoleon verbeterd en bestraat en heet sindsdien Rijksstraatweg. Vanaf toen hoefden diligences niet meer door de soms natte klei te ploeteren, maar konden zij de reizigers veel gerieflijker voortbewegen. Veel buitenplaatsbezitters hadden een eigen koets, die zij vaak met gepaste trots door de fotograaf lieten vastleggen.

In 1854 werd de spoorlijn Amsterdam-Utrecht geopend. De trein zou al snel een succes worden, niet alleen voor vracht, maar ook voor passagiers. Met de aanleg van de A2 in 1954 was de ‘corridor’ van transportwegen parallel aan de Vecht compleet.

Deze webexpositie laat 20 gevarieerde beelden zien van verschillende facetten van transport tussen de stad en de buitenplaatsen in de Vechtstreek.

Lees meer >

Kinderen in de ponywagen van Gunterstein

1922

Op deze foto uit 1922 zien we de ponywagen van Gunterstein. Koetsier Jan Broekhuizen jr. begeleidt de pony. In de wagen zit kindermeisje Fraülein Olga Brüninghausen met om haar heen Louis, Constance en Maria Quarles van Ufford. Zij woonden in Utrecht en waren op Gunterstein op bezoek bij hun tantes, de gezusters Willink van Collen. Zij wisten op deze foto nog niet dat zij later zelf op Gunterstein zouden komen te wonen. Na het overlijden van de tantes erfde namelijk neef jonkheer Louis Henri Quarles van Ufford (vader van de hier afgebeelde kinderen) Gunterstein en kwam hier met zijn vrouw en acht kinderen wonen. Louis jr., rechts in de ponywagen te zien, werd als oudste zoon na het overlijden van zijn vader in 1950 heer van Gunterstein.

Coll. Ridderhofstad Gunterstein

Om RHC Vecht en Venen goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid.